ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما
پرسشگر گرامی! گرچه طبق بعضى از روایات، مجامعت و نزدیکى با همسران در ایام
و ساعاتى نامناسب است و این روایات در کتابهاى معتبره (حدیثى و فقهى) شیعه
موجود و در آنها حکمت و فلسفه این دستورات تا حدودى تشریح شده است، اما
باید بدانید که این مورد از آن موارد محسوب نمی شود؛ لذا مجامعت با همسر در
غیر از ایام حیض و نفاس و در حال احرام و روزه یا موارد ثانوی دیگر از نظر
شرعی حرام نیست.
«مجامعت در ماه های محرم و صفر و ایام شهادت و سوگواری اهلبیت علیهم السلام
حرمت شرعی ندارد، بلی این یک نوع احترام به پیشوایان دینی محسوب می شود،
همچنان که معمولاً افراد در مرگ عزیزانشان به احترام آنها مدتی از مجامعت
کناره می گیرند.»
- آداب عزاداری در ماه محرم:
درست است که یکی از آداب در ماه عزا و غم این است که باید مقدارى از لذائذ
زندگى را که از خوردن و نوشیدن، آمیزش جنسی و حتی خوابیدن و گفتن بدست
مىآید، ترک نموده (مگر آن که لازم باشد) و دیدار با برادران دینى را ترک
کرده و آن روز را روز گریه و اندوه خود قرار دهد و مانند کسى باشند که پدر
یا فرزند خود را از دست داده است؛ اما در هر صورت آنچه مهم است، این است
که نباید در این میان گناهی صورت بگیرد، مثلاً ممکن است انسان حتی در
عاشورا نیاز جنسی پیدا کند که یک نیاز طبیعی و مقدس در انسان است و عقل حکم
می کند: «معصومین(ع) فدا شدند تا ما از گناه دست برداریم، حال مبادا ما هم
در این روز به حرامی مبتلا نشویم!»
اما به هر حال در روایات نسبت به کسانی که در حالت طبیعی و عادی هستند و
نیاز جنسی شان فعال نشده است، توصیه شده است از مسایل دنیوی پرهیز
کنند.امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: «در روز (عاشورا) از
کارهای لذتبخش دوری شود و آداب و سنن سوگواری بر پا گردد و تا زوال خورشید
از خوردن و آشامیدن خودداری شود و بعد از آن همان غذایی خورده شود که
سوگوارن می خورند.»(1)
- نگاه شرعی به مسأله:
از نگاه شرعی هم باید گفت: «ارتباط جنسی در ایام عزاداریها اشکالی ندارد.»(2)
- حاصل سخن اینکه:
1- نزدیکی و آمیزش با همسر در شب یا روز شهادت معصومین علیهم السلام حرام
نیست. ولی در صورتی که ضرورت ندارد، بهتراست احترام کنید و این کار را به
زمان دیگری تأخیر بیندازید.
2- ماه محرم و دهه عاشورا که به حضرت سیدالشهدا (ع) اختصاص دارد آغاز مى
شود. در یکى از زیارت هاى امام حسین(ع) که از امام صادق(ع) روایت شده است،
آن حضرت با اشاره به قبر حضرت سیدالشهدا(ع) به درگاه خداى متعال عرض مى
کنند: «وَ بَذَل مُهجَتَه فِیک لِیستَنقِذَ عِبادَک مِنَ الجَهالَة وحَیرَة
الضَلالَة»(3) خون [قلب] خود را در راه تو داد تا بندگانت را از نادانى و
سرگشتگى گمراهى برهاند. این عبارت امام صادق(ع) به این مطلب تصریح دارد که
هدف امام حسین(ع) از بذل جان این بود تا بندگان خدا را از جهل و گمراهى
نجات دهند.
اما در این مسأله دقت داشته باشید که امام حسین(ع) برای اینکه بشر از جهالت
خارج شود و مبتلا به گناه نشوند، خون قلب خود را به بشریت اهدا کرد. پس با
توجه به این نکته، هنگامی که بین دو مساله تردید داشتیم، باید جانب حرمت
را کنار گذاشت؛ در اینجا هم وقتی شوهر درخواست ارتباط زناشویی می کند و
ممکن است که از نیاز برخواسته باشد، واجب است به درخواست مشروع او پاسخ داد
تا مبادا به گناه -که موجب به درد آوردن قلب امام حسین ع می شود- دچار
شود. پس شما نه تنها کار حرامی مبتلا نشده اید. بلکه هنگام درخواست شوهر
عمل واجبی انجام داده اید.
پی نوشت ها:
1. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، قم، انتشارات دارالحدیث، ج8، ص3783.
2. سوال از دفتر رهبری به شماره 7743232.
3. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی(ره)، زیارت اربعین.
موفق باشید.